Святитель Софроний

ДНИ ПАМЯТИ:

12 апреля – Преставление

23 июня – Собор Сибирских святых

13 июля – Прославление

КРАТКОЕ ЖИТИЕ СВЯТИТЕЛЯ СОФРОНИЯ, ЕПИСКОПА ИРКУТСКОГО

Свя­ти­тель Со­фро­ний, епи­скоп Ир­кут­ский и всея Си­би­ри чу­до­тво­рец, из­вест­ный под фа­ми­ли­ей Кри­сталев­ский, ро­дил­ся в Ма­ло­рос­сии, в Чер­ни­гов­ском пол­ку в 1704 го­ду. Отец его, На­за­рий Фе­до­ров, был «поспо­ли­тый че­ло­век, бель­цем его, Со­фро­ния, зва­ли Сте­фа­ном», в честь пер­во­му­че­ни­ка ар­хи­ди­а­ко­на Сте­фа­на. У него бы­ло два бра­та и сест­ра Пе­ла­гея. Имя од­но­го бра­та – Па­вел, имя дру­го­го, стар­ше­го, неиз­вест­но, но есть све­де­ния, что он был впо­след­ствии на­мест­ни­ком Крас­но­гор­ско­го Зо­ло­то­нош­ско­го мо­на­сты­ря.

Дет­ские го­ды Сте­фа­на про­хо­ди­ли в ме­стеч­ке Бе­ре­зань Пе­ре­я­с­лав­ско­го уез­да Пол­тав­ской гу­бер­нии, где по­се­ли­лась се­мья по­сле уволь­не­ния от­ца со служ­бы. С воз­рас­том Сте­фан по­сту­пил в Ки­ев­скую ду­хов­ную ака­де­мию, где в то вре­мя обу­ча­лись два дру­гих бу­ду­щих свя­ти­те­ля – Иоасаф, епи­скоп Бел­го­род­ский (па­мять 4 сен­тяб­ря и 10 де­каб­ря), и Па­вел, мит­ро­по­лит То­боль­ский.

По­лу­чив ду­хов­ное об­ра­зо­ва­ние, Сте­фан по­сту­пил в Крас­но­гор­ский Пре­об­ра­жен­ский мо­на­стырь (позд­нее пе­ре­име­но­ван в По­кров­ский, а с 1789 го­да пре­об­ра­зо­ван в жен­ский мо­на­стырь), где уже под­ви­зал­ся его стар­ший брат. 23 ап­ре­ля 1730 го­да он при­нял по­стриг с име­нем Со­фро­ний, в честь свя­ти­те­ля Со­фро­ния, пат­ри­ар­ха Иеру­са­лим­ско­го (па­мять 11 мар­та).

В ночь по­сле по­стри­же­ния в мо­на­ше­ство инок Со­фро­ний услы­шал в По­кров­ском хра­ме го­лос: «Ко­гда бу­дешь епи­ско­пом, по­строй храм во имя Всех свя­тых», – пре­ду­ка­зав­ший его бу­ду­щее слу­же­ние. Через два го­да, в 1732 го­ду, его вы­зва­ли в Ки­ев, где в Со­фий­ском со­бо­ре хи­ро­то­ни­са­ли в сан иеро­ди­а­ко­на, а по­том – иеро­мо­на­ха. О по­сле­ду­ю­щем пе­ри­о­де жиз­ни свя­ти­те­ля Со­фро­ния в его фор­му­ля­ре го­во­рит­ся сле­ду­ю­щее: «По­сле по­свя­ще­ния в оном Зо­ло­то­нош­ском мо­на­сты­ре каз­на­че­ем был два го­да, а по­том взят по ука­зу Пе­ре­я­с­лав­ской епар­хии прео­свя­щен­но­го Ар­се­ния Бер­ло­ва в дом его ар­хи­ерей­ский, в ко­то­ром был эко­но­мом 8 лет по взя­тие в Алек­сан­дро-Нев­ский мо­на­стырь, от ко­то­ро­го во оные го­ды в 1735 го­ду по­слан был в Санкт-Пе­тер­бург за де­ла­ми его ар­хи­ерей­ски­ми, за ко­то­ры­ми в хо­да­тай­стве пре­был два го­да».

Эти дан­ные до­ста­точ­но кон­крет­но сви­де­тель­ству­ют о свя­зи свя­ти­те­ля с род­ной ему По­кров­ской оби­те­лью. Про­хо­дя по­слу­ша­ние у пра­вя­ще­го ар­хи­ерея в Пе­ре­я­с­ла­ве, он ча­сто уеди­нял­ся в сво­ем мо­на­сты­ре, про­во­дя дни в без­молв­ном со­зер­ца­нии и тру­де, по­ка­зы­вая при­мер ино­че­ско­го де­ла­ния бра­тии.

Во вре­мя пре­бы­ва­ния иеро­мо­на­ха Со­фро­ния по ар­хи­ерей­ским де­лам в Си­но­де на него об­ра­ти­ли осо­бое вни­ма­ние. И ко­гда воз­ник­ла необ­хо­ди­мость по­пол­нить брат­ство Алек­сан­дро-Нев­ско­го мо­на­сты­ря в Санкт-Пе­тер­бур­ге, то в чис­ле 29 ино­ков, вы­зван­ных из раз­ных мо­на­сты­рей Рос­сии, в ян­ва­ре 1742 го­да был вы­зван и бу­ду­щий свя­ти­тель. Год спу­стя его на­зна­чи­ли каз­на­че­ем мо­на­сты­ря, а в 1746 го­ду он был утвер­жден в долж­но­сти на­мест­ни­ка оби­те­ли, ко­то­рую ис­пол­нял бо­лее се­ми лет.

В по­мощь се­бе он вы­звал сво­е­го зем­ля­ка, уро­жен­ца го­ро­да При­лу­ки, иеро­мо­на­ха Си­не­сия и по­ста­вил его стро­и­те­лем Но­во-Сер­ги­е­вой пу­сты­ни, при­пи­сан­ной к Алек­сан­дро-Нев­ско­му мо­на­сты­рю. С это­го вре­ме­ни друж­ба двух по­движ­ни­ков – иеро­мо­на­ха Со­фро­ния и иеро­мо­на­ха Си­не­сия – все бо­лее креп­ла в еди­ном пас­тыр­ском де­ла­нии, они уже бы­ли нераз­луч­ны вплоть до сво­ей кон­чи­ны на Си­бир­ской зем­ле. В эти го­ды свя­ти­тель Со­фро­ний мно­го тру­дов по­ло­жил на бла­го­устрой­ство оби­те­ли и по улуч­ше­нию пре­по­да­ва­ния в на­хо­див­шей­ся при ней се­ми­на­рии. Сов­мест­но с ар­хи­епи­ско­пом Фе­о­до­си­ем он за­бо­тил­ся о долж­ном уком­плек­то­ва­нии мо­на­стыр­ской биб­лио­те­ки.

При нем бы­ла по­стро­е­на двух­этаж­ная цер­ковь: верх­няя, во имя свя­то­го Фе­о­до­ра Яро­сла­ви­ча, стар­ше­го бра­та свя­то­го Алек­сандра Нев­ско­го, и ниж­няя, во имя свя­то­го Иоан­на Зла­то­уста.

В 1747 го­ду скон­чал­ся Ир­кут­ский епи­скоп Ин­но­кен­тий II (Неру­но­вич). Шесть лет са­мая боль­шая по тер­ри­то­рии Ир­кут­ская епар­хия оста­ва­лась без ду­хов­но­го окорм­ле­ния.

На­ко­нец, им­пе­ра­три­ца Ели­за­ве­та Пет­ров­на (1741–1761) ука­зом от 23 фев­ра­ля 1753 го­да ре­ко­мен­до­ва­ла Свя­тей­ше­му Си­но­ду бла­го­че­сти­во­го на­мест­ни­ка Алек­сан­дро-Нев­ско­го мо­на­сты­ря Со­фро­ния, как «ли­цо, не толь­ко до­стой­ное епи­скоп­ско­го са­на, но и вполне мо­гу­щее оправ­дать же­ла­ние и на­деж­ды го­су­да­ры­ни и Си­но­да – подъ­ять бре­мя епи­скоп­ско­го слу­же­ния на да­ле­кой окра­ине и удо­вле­тво­рить нуж­ды паст­вы в су­ро­вой стране, сре­ди ди­кой при­ро­ды и про­из­во­ла люд­ско­го».

18 ап­ре­ля 1753 го­да, в Неде­лю о Фо­ме, в Боль­шом Успен­ском со­бо­ре иеро­мо­нах Со­фро­ний был по­свя­щен во епи­ско­па Ир­кут­ско­го и Нер­чин­ско­го.

Пред­ви­дя труд­ное слу­же­ние в от­да­лен­ном Си­бир­ском крае, но­во­по­став­лен­ный свя­ти­тель не от­пра­вил­ся сра­зу в Ир­кут­скую епар­хию, но на­чал под­би­рать об­ра­зо­ван­ных и ду­хов­но опыт­ных со­труд­ни­ков. В это вре­мя свя­ти­тель Со­фро­ний по­се­тил свою первую Крас­но­гор­скую оби­тель. Был и у свя­тынь Ки­е­ва, где ис­пра­ши­вал бла­го­сло­ве­ние на свое слу­же­ние у Ки­е­во-Пе­чер­ских угод­ни­ков. Неиз­мен­ным спут­ни­ком свя­ти­те­ля по-преж­не­му был иеро­мо­нах Си­не­сий, рев­ност­но раз­де­ляв­ший жиз­нен­ные труд­но­сти сво­е­го дру­га.

В Москве боль­шие услу­ги свя­ти­те­лю ока­зал ар­хи­епи­скоп Мос­ков­ский и Сев­ский Пла­тон, ко­то­рый участ­во­вал в хи­ро­то­нии иеро­мо­на­ха Со­фро­ния. Он пре­по­дал ему оте­че­ские на­став­ле­ния на пред­сто­я­щий по­двиг, так как был хо­ро­шо зна­ком с осо­бен­но­стя­ми си­бир­ско­го ду­хов­но­го бы­та, пре­ду­пре­ждал о свое­во­лии мест­ных вла­стей и со­ве­то­вал по­до­брать на­деж­ных по­мощ­ни­ков.

20 мар­та 1754 го­да свя­ти­тель при­был в Ир­кутск. Вна­ча­ле он за­ехал в Воз­не­сен­ский мо­на­стырь – ме­сто жи­тель­ства сво­их пред­ше­ствен­ни­ков, мо­лил­ся на мо­ги­ле епи­ско­па Ин­но­кен­тия (Куль­чиц­ко­го), ис­пра­ши­вая у него бла­го­сло­ве­ния на пред­сто­я­щий по­двиг.

Озна­ко­мив­шись с по­ло­же­ни­ем дел в епар­хии, свя­ти­тель при­сту­пил к пре­об­ра­зо­ва­ни­ям в Ду­хов­ной кон­си­сто­рии, мо­на­сты­рях и при­хо­дах, об­ра­тил­ся в Свя­тей­ший Си­нод с прось­бой при­слать до­стой­ных лю­дей для свя­щен­но­слу­же­ния в Ир­кут­ской епар­хии.

Ко вре­ме­ни при­ез­да свя­ти­те­ля Со­фро­ния ир­кут­ские оби­те­ли уже име­ли по­чти сто­лет­нюю ис­то­рию. Ос­но­ва­те­ли этих мо­на­сты­рей бы­ли ис­пол­не­ны го­ря­чим же­ла­ни­ем ино­че­ско­го, по­движ­ни­че­ско­го жи­тия. Про­ни­ца­тель­ный свя­ти­тель на­зна­чал на­сто­я­те­ля­ми мо­на­сты­рей лю­дей бла­го­че­сти­вых, муд­рых, де­я­тель­ных, с боль­шим жиз­нен­ным и ду­хов­ным опы­том. В 1754 го­ду прео­свя­щен­ный Со­фро­ний воз­вёл сво­е­го дру­га и спо­движ­ни­ка иеро­мо­на­ха Си­не­сия в ар­хи­манд­ри­та Воз­не­сен­ско­го мо­на­сты­ря. Этот до­сто­па­мят­ный на­сто­я­тель по­слу­жил мо­на­сты­рю трид­цать три го­да до сво­ей бла­жен­ной кон­чи­ны. В сен­тяб­ре 1754 го­да свя­ти­тель из­дал указ, в ко­то­ром от­ме­ча­лась оза­бо­чен­ность обу­че­ни­ем и вос­пи­та­ни­ем де­тей ду­хо­вен­ства. Ука­зом ду­хо­вен­ству вме­ня­лось в обя­зан­ность обу­че­ние сво­их де­тей Ча­со­сло­ву, Псал­ти­ри, пе­нию и бук­ва­рю, при­чем уче­ние «долж­но бы­ло ид­ти со вся­ким при­ле­жа­ни­ем и край­ним ра­че­ни­ем, дабы де­ти мог­ли по­но­мар­скую и дьяч­ков­скую обя­зан­ность ис­пол­нять по до­сто­ин­ствам сво­им».

Вни­ма­тель­но изу­чая лю­дей и об­ста­нов­ку, в про­по­ве­дях и лич­ных бе­се­дах свя­ти­тель неустан­но по­буж­дал всех к бо­лее вы­со­ким нрав­ствен­ным иде­а­лам. Осо­бое вни­ма­ние он уде­лял бла­го­го­вей­но­му и пра­виль­но­му со­вер­ше­нию бо­го­слу­же­ния и Та­инств свя­щен­но­слу­жи­те­ля­ми, а так­же сле­дил за нрав­ствен­ной чи­сто­той ми­рян, за­бо­тил­ся о по­ло­же­нии жен­щин в се­мье, охра­нял их от неспра­вед­ли­во­го от­но­ше­ния к ним. Свя­ти­тель ста­рал­ся по­все­мест­но во­дво­рить устав­ное бо­го­слу­же­ние, для че­го вы­зы­вал к се­бе свя­щен­ни­ков, диа­ко­нов, дьяч­ков и по­но­ма­рей, ко­то­рые во вре­мя ар­хи­ерей­ско­го бо­го­слу­же­ния участ­во­ва­ли в хо­ре и ипо­ди­а­кон­ство­ва­ли.

Объ­ез­жая епар­хию, свя­ти­тель за­ме­тил, что не вез­де уде­ля­ет­ся долж­ное вни­ма­ние цер­ков­но­му бла­го­ве­сту и каж­де­нию и по­то­му ука­за­ми он вос­ста­но­вил пра­виль­ное каж­де­ние и бла­го­вест.

При­зван­ный на апо­столь­ское слу­же­ние в этом крае, свя­ти­тель Со­фро­ний со­зна­вал, что, кро­ме про­све­ще­ния ве­ру­ю­щих хри­сти­ан, ему при­дет­ся при­во­дить к ве­ре идо­ло­по­клон­ни­ков, ко­то­рых в Си­би­ри бы­ло очень мно­го.

При­во­дить языч­ни­ков к Хри­сто­вой Церк­ви бы­ло труд­но, так как по­рой да­же в хра­мах неко­му бы­ло слу­жить, а за­ни­мать­ся мис­си­о­нер­ской де­я­тель­но­стью и по­дав­но. Зная, как ар­хи­ерей­ское Бо­го­слу­же­ние бла­го­твор­но дей­ству­ет на ино­род­цев, свя­ти­тель не толь­ко сам слу­жил бла­го­го­вей­но, но это­го же тре­бо­вал и от всех кли­ри­ков.

Свя­ти­тель Со­фро­ний за­бо­тил­ся об устрой­стве бы­та ма­лых на­ро­дов и спо­соб­ство­вал раз­ви­тию в мест­ном на­се­ле­нии осед­ло­сти и куль­ту­ры, пред­ла­гал им для по­се­ле­ния мо­на­стыр­ские зем­ли и вся­че­ски ста­рал­ся изо­ли­ро­вать от вли­я­ния язы­че­ства. К свя­ти­те­лю по­сто­ян­но при­хо­ди­ли и при­ез­жа­ли из да­ле­ких мест за бла­го­сло­ве­ни­ем мно­го­чис­лен­ные по­се­ти­те­ли.

Но сре­ди мно­гих за­бот он не за­бы­вал о сво­ей внут­рен­ней, ду­хов­ной жиз­ни и веч­но­сти и вел по­движ­ни­че­скую жизнь. Об этом со­хра­ни­лось сви­де­тель­ство ке­лей­ни­ка свя­ти­те­ля Со­фро­ния, ко­то­рый со­об­ща­ет, что свя­ти­тель «пи­щу упо­треб­лял са­мую про­стую и в ма­лом ко­ли­че­стве, слу­жил весь­ма ча­сто, боль­шую часть но­чи про­во­дил в мо­лит­ве, спал на по­лу, ове­чий ли мех, оле­нья или мед­ве­жья ко­жа и ма­лая про­стая по­душ­ка – вот и вся его по­стель для непро­дол­жи­тель­но­го сна».

Его по­движ­ни­че­ский дух со­от­вет­ство­вал об­ще­му подъ­ему хри­сти­ан­ско­го ду­ха в Рос­сии вслед­ствие про­слав­ле­ния свя­ти­те­лей Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го (па­мять 21 сен­тяб­ря), Фе­о­до­сия Чер­ни­гов­ско­го (па­мять 9 сен­тяб­ря) и осо­бен­но по об­ре­те­нии нетлен­ных мо­щей его пред­ше­ствен­ни­ка – свя­ти­те­ля Ин­но­кен­тия Ир­кут­ско­го (па­мять 9 фев­ра­ля). Это со­бы­тие при­да­ло свя­ти­те­лю Со­фро­нию боль­шие си­лы и все­ли­ло на­деж­ду на по­мощь свя­ти­те­ля Ин­но­кен­тия в его де­ла­нии по устрой­ству епар­хии.

До кон­ца сво­их дней свя­ти­тель Со­фро­ний со­хра­нял лю­бовь к Крас­но­гор­ской Зо­ло­то­нош­ской оби­те­ли, ко­то­рая взле­ле­я­ла его в дни юно­сти. Он по­сто­ян­но спо­соб­ство­вал под­дер­жа­нию в ней бла­го­ле­пия, по­сы­лая для это­го необ­хо­ди­мые сред­ства.

Чув­ствуя ухуд­ше­ние здо­ро­вья, свя­ти­тель Со­фро­ний по­дал про­ше­ние в Си­нод об уволь­не­нии его на по­кой. Но с от­ве­том из Пе­тер­бур­га мед­ли­ли, по­то­му что бы­ло труд­но сра­зу по­до­брать до­стой­но­го пре­ем­ни­ка. По­след­ние дни жиз­ни свя­ти­тель Со­фро­ний про­во­дил в мо­лит­вен­ном по­дви­ге.

Свет, ко­то­рый про­све­тил­ся в доб­рых де­лах свя­ти­те­ля Со­фро­ния, про­дол­жа­ет до­ныне сви­де­тель­ство­вать о сла­ве От­ца Небес­но­го, «ми­ло­стив­но укреп­ля­ю­ще­го свя­тыя Своя». И те­перь не толь­ко в Си­би­ри, на ме­сте по­след­них по­дви­гов свя­ти­те­ля Со­фро­ния, но и на ме­сте его пер­вых по­дви­гов бла­го­го­вей­но хра­нит­ся о нем свя­тая па­мять.

Вто­рич­но па­мять свя­ти­те­ля Со­фро­ния со­вер­ша­ет­ся 30 июня (про­слав­ле­ние, 1918).

МОЛИТВЫ

Тропарь святителя Софрония, архиепископа Иркутского

глас 4

От юности Христа возлюбил еси, блаженне Софроние,/ добре управил еси иноческия обители/ и, архиерейства саном почтен быв,/ упасл еси Иркутскую паству,/ темже и по преставлении дарования чудес от Бога приял еси/ и молиши Христа Бога/ избавити нас от бед и спасти души наша.

Ин тропарь святителя Софрония, архиепископа Иркутского

глас 1

Скорый в бедах и скорбех заступниче,/ отче иерарше страны Сибирский,/ святителю Софроние,/ на Небеси предстояй с первоиерархом Иркутския Церкве и всеми святыми,/ выну имаши благоволение Господа славы,/ призри на люди, притекающия к честным останкам святых мощей твоих,/ с верою и любовию слезно просящия твоея помощи и заступления,/ моли, Егоже проповедал еси людем Сибири,/ избавити я от находящих зол и наветов вражиих,/ просветити людей оляденевшая древле неверием сердца,/ даровати утверждение веры Христовы/ и спасти души наша.

КАНОНЫ И АКАФИСТЫ

АКАФИСТ СВЯТИТЕЛЮ СОФРОНИЮ ИРКУТСКОМУ

Кондак 1

Возбранный воеводо, Творец веков, Господь, Царь славы, глубиною мудрости промышляя полезное в роде родов о Церкви Своей, видев наше маловерие, греховный сон и охлаждение, чудес действо сугубо даде по сгорении мощей угоднику Своему, сим показуя велие дерзновение его ко Господу, да вся люди страны Сибирския, возгорающеся верою и любовию, воспоют новому чудотворцу и цельбоподателю, и молитвеннику своему, от всяких бед свободи ны, отче, зовущия ти: Радуйся Софроние, горящий к Богу огнем любве неугасимыя!

Икос 1

Ангелов Творец, Господь наш Иисус Христос, благостию Своею возвышая человеки в первое достоинство на небеси, извед тя отче Софроние, да служиши Ему во Ангельском чину и монашествуеши на земли. Мы же, воспоминающе юность и подвиги твоя, глаголем ти сице:
Радуйся, духовных родителей духовное чадо;
Радуйся, от юности положивший доброе начало;
Радуйся, носяй имя соименно перводиакону Стефану;
Радуйся, сподобивыйся слышатн небесный глас во храме;
Радуйся, премудрости Божней сын возлюбленный;
Радуйся, в пострижении Софронием нареченный;
Радуйся, еще юн сын, бывый монашествующим наставник;
Радуйся, отче любвеобильный и строгий подвижник;
Радуйся, Софроние, горящий к Богу огнем любве неугасимыя!

Кондак 2

Видя Елисавета, венчанная Царица, благонравие твое и святость жития, изволением Божиим избра тя в предстоятеля Лавры Невския, да якоже славил еси Бога, на юге России, тако и в стольном граде, на севере, монахи и бельцы научиши непрестанно пети Богу Ангельскую песнь: Алилуия!

Икос 2

Разум от премудрости Божией дарованный, не можаше укрытися в тебе, но яко пресветлая звезда возсия на высоте архиерейства и учительства, даряя светом учения всю страну пространныя Сибири, внушая верным чадам церкви благодарственно вопити просветителю своему:
Радуйся, Святителю богоизбранный и трудолюбивый;
Радуйся, не устраши бо тя путь с лишениями многоскорбный;
Радуйся, мы бо тя приемлем яко друга Божия;
Радуйся, имел бо и ты друга душе инока житием свята Синесия;
Радуйся, мужу желаннй духовных и благодати носителю;
Радуйся, архипастырю Иркутский, Иннокентия святаго заместителю;
Радуйся, иерарше богоизбранный и людем благоприятный;
Радуйся, от священнаго собора и от житель града Иркутска радостно приятый;
Радуйся, Софроние, горящий к Богу огнем любве неугасимыя!

Кондак 3

Силою свыше облечен быв, Святителю Софроние, обходя грады и веси паствы твоей, отечески наказуя клирики и иереи, да служат Богу со страхом по достоинству сана своего, да учат же и дети, отцы и матери разумно пети небесную песнь: Аллилуия!

Икос 3

Имея ревность по Бозе, якоже и пророк Илия, всякого власть имущаго учил еси право ходити в законе Господнем, правду и cyд творити, заступати немощныя, сирых и вдовиц от напасти избавляти, к нищим милостивым быти, за еже мы ублажающе тя, тако глаголем:
Радуйся, отче, правых путей любителю;
Радуйся, злокозненных нравов искоренителю;
Радуйся, истин евангельских провозвестниче;
Радуйся, злаго властелина усмирителю;
Радуйся, яко града Нерчинска первый быв посетителю;
Радуйся, своим служением оставивый память чадом и родителям;
Радуйся, от сосуда сердца своего благодать всем изливаяй;
Радуйся, земли нерчинской благословенне подаваяй;
Радуйся, Софроние, горящий к Богу огнем любве неугасимыя!

Кондак 4

Бурю внутренних волнений не мощи стерпети, ревнителю благочестия, яко не воздается честь благовестом церковному песнопению в Литургии, вечерни и утрени: таже горя любовию ко славе Божией, повелел еси на Достойно, на Господи возвах и на Честнейшую ударяти в кампан, да христиане, в домах и на пути слышавше глас Церкви, воспоют хвалу Богу: Аллилуия!

Икос 4

Слышав речение Господне, иже сотворит и научит, сей велий наречется в царствии небеснем. Делом слово исполняя: молитву, пост, поклоны, и всяко томление восприял еси, к сим же и человеколюбия не оставляя к меньшей братии, яко прежде кончины возмогл еси святость стяжати, за еже приими от нас похвалу сию:
Радуйся, отче любве ради Христовы земная вся оставивый;
Радуйся, ея ради красная мира нивочтоже вменивый;
Радуйся, блаженство облобызавый нищеты духовныя;
Радуйся, страхом Божиим попаливый страсти греховныя;
Радуйся, приявый иго Христово на рамена измлада;
Радуйся, неуклонно шествовавый узким путем до вышняго града;
Радуйся, нетленных благ на небеси обладателю;
Радуйся, дивныя славы во светлости святых созерцателю;
Радуйся, Софроние, горящий к Богу огнем любве неугасимыя!

Кондак 5

Боготочною кровию обновившему род человеческий, Христу последовал еси, блаженне, принося Ему бескровную жертву во оставление грехов людей твоих, та же и всего себе принесл еси во всесожжение, являяся источником исцелений, бесов прогонитель и зритель тайн сердечных, возбуждая люди, видевшия чудеса, пети Богу: Аллилуия!

Икос 5

Видевше сынове великия Сибири пречудное твое житие, како в последняя лета возсиял еси в новопросвещенной стране, отче Софроние, обаче древних отец сподобляяся чести равное дарование приял еси от Бога, Его же благодаряще, тя величаем приветствии сими:
Радуйся, Иерарше, Николая Чудотворца ревнителю;
Радуйся, дивному Иннокентию верный подражателю;
Радуйся, соделателю в вышних всем святителем;
Радуйся, и земным являяся от искушений хранителем;
Радуйся, благочестие и веру соблюдый нескверну;
Радуйся, в венце славы предстоя свету невечерню;
Радуйся, свет явивыйся, егда Христос родися;
Радуйся, ты бо в светлые дни Пасхи преставися;
Радуйся, Софроние, горящий к Богу огнем любве неугасимыя!

Кондак 6

Проповедник бывый веры Христовой и познания истины в Монголех и во всяком языце ближняя и дальняя Сибири, пришел еси и ко своему пределу, еже есть: земля еси и в землю отидеши, отдав убо дух Богу, тело же оставив верным на много лета в пещере, да, приходяще, людие поют надгробную песнь: Аллилуия!

Икос 6

Возсиявшее солнце в земли Иркутстей, святый Софроний в старости преклонней позна запад свой, оставив земная, восприял есть от руки Господни вечная благая, еже мы познахом от чудес и целебные силы, присущия святым мощем его, и, удивляяся, поем ему таковая:
Радуйся, пастырю неусыпно пасый Христово стадо;
Радуйся, надеждо ненадежных и в сердечной туге отрадо;
Радуйся, ты бо отшел еси прияти венец славы;
Радуйся, ибо на тебе оправдася суд Божией правды;
Радуйся, твоя бо душа вчинена есть в святителей лики;
Радуйся, яко блаженство сие пребудет в бесконечныя веки;
Радуйся, тело бо твое остася нетленно;
Радуйся, яко чудо сие бысть всей церкви явленно;
Радуйся, Софроние, горящий к Богу огнем любве неугасимыя!

Кондак 7

Хотя Господь утешити нзбранныя люди Своя, междоусобным искушением угнетаемыя, волною неверия колеблемыя и вкупе с пастырьми гонимыя, открыл есть славу угодника Своего преблаженнаго Софрония, юже иматъ со святыми на небеси, да притекающе людие к его молитвенной помощи, поют Христу Богу: Аллилуия!

Икос 7

Дивная знамення начаша являтися у раки святых мощей твоих, отче преподобне. Уврачевал бо еси первее языкоболие, та же зубов возболение. Таже силу огневицы отрочам угасил еси, за еже благодарственно приносим ти песни сия:
Радуйся, врачу безмездный и цельбоподателю;
Радуйся, помазанием елея болезней облегчителю;
Радуйся, изливаяй милость на книжных, разумных и простых;
Радуйся, обновляяй веру искушением колеблемых;
Радуйся, явлением своим от позорныя смерти избавляяй;
Радуйся, молитвою твоею и кони свирепыя укрощаяй;
Радуйся, теплое утешение всех гонимых и скорбящих;
Радуйся, предстателю Господень за всех, к тебе прибегающих;
Радуйся, Софроние, горящий к Богу огнем любве неугасимыя!

Кондак 8

Странно чудо, како святых мучеников кости наги источают исцеления: се видим и ныне: кости святителя Софрония, огнем изнурены и от нас грешных сокровенны, раны и вред врачуют, и всяко томление души скорбящей на радость прелагают. Воистину чудо преславно. Сего ради чудес дателю, Богу поем: Аллилуия!

Икос 8

Весь еси ты, отче, водворяешися в вышних, но и нижних, нас грешных, от скорби и от духа уныния долу поникших, не оставляеши, присно во притекающим к тебе помоществуешн, печаль на радость и скудость в довольство прелагаеши. За вся сия, ублажающе тя, глаголем сице:
Радуйся, источниче приснотекущий благодатных исцелений;
Радуйся, облегчителю жен от тяжких рождений;
Радуйся, умом изумленным разум возвращаяй;
Радуйся, явлением во сне изломленне костей исправляяй;
Радуйся, избавляяй от страха нощнаго боязливыя;
Радуйся, прогонителю блудного беса и подателю целомудрия;
Радуйся, твоим оком свыше на нноческня обители призирающий;
Радуйся, огненным столпом в возгорении града твоя мощи показующий;
Радуйся, Софроние, горящий к Богу огнем любве неугасимыя!

Кондак 9

Всякий естества закон превосходит, еже ты твориши, великий Чудотворче! Из под спуда бо земнаго являяся, глаголеши избранным: прославите мя и аз вас прославлю, и повелеваеши, да сотворят ограждение над гробом твоим, да не попирается ногами место святое, но со страхом ходяще людие окрест, поют: Аллилуия!

Икос 9

Ветии многовещаннии неразумеюще тайны Божией, яже о Софронни, егда узреша дым запаления, от святых мощей его велинм гласом на стогнах града и в домах велемудренно кричаху православным: «Уа! Где есть вера ваша? Где святость? Где мощи? Аще Софроний бе свят, почто не противися огню?» И ругахуся вере Христовей. Таже видевше множество чудес паче прежняго познаша, яко Бог поругаем не бывает: зазираху себе, возжигаху свещи, припадаху к честным останкам святых мощей, бияху в перси своя и, в глубоком молчании уст, сердцем вопияху:
Радуйся, Софроние, чудес делателю новоявленный;
Радуйся, подаяй прощение в покаянии просящим смиренно;
Радуйся, имеяй от Господа власть вязати и решити;
Радуйся, мощем своим ниспославый множайшую силу благодати;
Радуйся, огнеопальным действом лику сочетавыйся священномучеников;
Радуйся, отче милостивый, вразумителю мощей твоих хульников;
Радуйся, ограждаяй паству твою от диавольских умышленнй;
Радуйся, подателю благословения вначале добрых начинаний;
Радуйся, Софроние, горящий к Богу огнем любве неугасимыя!

Кондак 10

Спасти хотя град свой от кровопролитныя брани, миротворный отче, явился еси прослявляющему тя архипастырю Иоанну: «Мужайся», — рекл еси ему. Такожде и прежде явлейся, показуя гроб свой и глаголя: гроб сей ветхий, непотребен ми есть, еже знаменова самоприношение во умилостивительную жертву о граде. Тогда тайну сию познати Иоанн не можаше. Егда же сбыстся реченное, он и вся люди со умилением воспеваша хвалу Богу: Аллилуия!

Икос 10

Стена каменна прямо, стена одесную, стена ошуюю в пещере, идеже бе хранимо тело твое, угодниче Христов, яко несть возможно проникнути тамо пламени. Обаче Христос Господь премудростью Своею устрояяй полезное церкви, попустил есть, да сгорит гроб твой и тело твое, показуя сим, яко догмат святаго Православия несть чувственное и осязаемое, но сердечною верою постигаемое, надеждою возмогаемое и любовию пети научающее:
Радуйся, мысленный изъявителю православия;
Радуйся, смотрительно предавый своя мощи на сожжение;
Радуйся, венцем священномученнка украсивыйся по преставлении;
Радуйся, кротчайший отче, никаго же обличивый в запалении;
Радуйся, правды и премудрости Божией местное орудие;
Радуйся, предваривый Иоанну во сне быти имущее;
Радуйся, яко ты по сгорении сугубивый чудодействия;
Радуйся, сими бо чудесы возвеселил еси люди Иркутския;
Радуйся, Софроние, горящий к Богу огнем любве неугасимыя!

Кондак 11

Пение всеумиленное и горячую молитву вознесл еси к Богу в годину междоусобныя брани о граде твоем, великий наш Заступниче, яко ни единому гласу оружному слышатися во граде в день прославления твоего, и тако священный собор и множество верных возмогоша в мирной тишине – воспевати тебе хвалу и Богу: Алиллуия!

Икос 11

Церкви третияго спископа Иркутскаго устрой тя Бог, в триех ипостасях славимый, богоблаженне Софроние. Всесвятый же Дух всемогущий, всепремудрый, самовладычный, самоповелительный, исполни тя есть духа
премудрости, духа разума, духа страха Божия, да сими дарами Святаго Духа приведеши ко спасснию, люди вопиющия ти:
Радуйся, вместилище даров Духа Святаго;
Радуйся, очистилище человеческаго злаго нрава;
Радуйся, от страсти пиянственныя люди свобождаяй;
Радуйся, от боли главы, зубов и стомаха избавляяй;
Радуйся, течение крови и воды в теле, прикосновением уставляяй;
Радуйся, срачицею возложенною на гроб твой, здравие подаваяй;
Радуйся, устрояяй бедствюущим жилища к пребыванию;
Радуйся, неимущим где главу подклонитн кров дающий и пропитание;
Радуйся, Софроние, горящий к Богу огнем любве неугасимыя!

Кондак 12

Благодать, данною ти от Бога ведуще, прилежно просим тя, отче Софроние, пролей ныне теплую твою молитву о нас ко Господу, да презрев вся наша согрешения, дарует нам мирное житие, друг ко другу любве исполненное. Грады и Церкви неразоримы да сохранит, обилие всяких плодов земли да дарует и всех нас да спасет и помилует, мы же благодарным сердцем воспоем Ему: Аллилуия!

Икос 12

Поюще дивнаго во святых Своих, Царя небеснаго прославльшаго тя, вернаго раба Своего, милостивое твое, скорое нам во всяких нуждах, поможение прославляем и, Бога благодаряще, радостно ти глаголем:
Радуйся, великославный Сибирскнй наш заступниче;
Радуйся, совершенный в добродетелех человече;
Радуйся, подражателю святых и священномучеников;
Радуйся, благнй и добрый наставниче иноков;
Радуйся, Пресвятыя Богородицы известный умилостивителю;
Радуйся, молитвенниче за град сей и сея страны покровителю;
Радуйся, света евангельского всесветлое сияние;
Радуйся, во тьме греховней сущим, просвещающее озарение;
Радуйся, Софроние, горящий к Богу огнем любве неугасимыя!

Кондак 13

О, Чудотворче преславный и заступниче наш, богомудре Софроние, приими малое сие моление наше якоже Христос приял вдовицы две лепты, и благоприятным твоим ходатайством умоли Господа сил, силу свыше нам подати на исправление жития, да Того благодатию от грехов очистшеся, геенны избавимся и грядущая на небесех благая улучим, вопиюще Ему: Алиллуия (трижды).

Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1.

Молитва святителю Софронию

О Святче Божий, Святителю Христов, добрый Пастырю словеснаго стада, человече Божий, новый Чудотворче и неусыпный к Богу молитвенниче за страну сию, отче Софроние, призри с высоты небесныя на нас, с верою и любовию поклоняющихся образу твоему. Призри Святче Божий и виждь наше нестроение и раздоры, нашу тугу, скорбь и сердечную болезнь, от лишения братския любве прибывающия. Испроси у Христа Бога коемуждо нам благодати смирения, познания своея греховности и самоукорения, да внимающе кийждо своей совести, престанем осуждати ближняго, клеветати и поношати, но, соеденившеся друг ко другу любовию, сподобимся мирно во смирении прочее время живота нашего пожити и улучити христианскую кончину. Да совокупльшеся в будущей жизни со всеми святыми и с тобою, пастырю наш, прославнм Единаго в Троице славимаго Бога, Отца и Сына и Святаго Духа во веки веков. Аминь.

Материал взят с сайта «Азбука Веры» https://azbyka.ru/days/sv-sofronij-irkutskij